1999 Habitación de lectura 1492/1992

This was an installation formed visually by six small wooden tables with drawers, placed one after another on a carpet of artificial lawn.

On the table were 30 artist’s books taken from the installation Force in.
In the drawers, hidden between white sheets with key dates from the history of humanity, there was a mini-sound system composed of a CD reader and two pre-amplified loudspeakers, placed on the first and sixth tables, respectively.

The sound content of the work was a CD like that of the piece Inventario (1995) which, every eight seconds, correlatively, presented the list of years from 1492 to 1992 in four languages, that panning allowed to move lengthwise across the space. Over these sounds two others were superimposed: a complex montage of texts and different murmurs of humankind, and names of important people in the arts, sciences and thought over the past nearly five centuries. The tape was played on an auto-reverse recorder, which ensured its almost continuous presence in the installation.

Instalación integrada en lo visual por seis mesitas de madera con sendas cajoneras, situadas una tras otra sobre una alfombra de césped artificial.

Sobre las mesas 30 Libros de Artista de la instalación Force in.
En el interior de las cajoneras, oculto mediante sábanas blancas con números de fechas claves en la Historia de la Humanidad, un miniequipo de sonido integrado por un lector de CD y un par de altavoces preamplificados, situados respectivamente en la primera y sexta de las mesitas.

El contenido sonoro de la obra era un CD igual al de la pieza Inventario (1995) en que se presentaba, cada ocho segundos, de modo correlativo, la lista de años desde 1492 a 1992 en cuatro idiomas, que la panoramización permitía mover por el espacio de forma longitudinal. Sobre ese sonido aparecían otros dos superpuestos: un complejo montaje de textos y rumores diversos de la Humanidad, y nombres pertenecientes a personajes significativos del Arte, la Ciencia y el Pensamiento en esos cinco siglos de referencia. El CD se movía en función de repeat de tal modo que garantizaba una presencia casi continua en la instalación.