2013 Tierras de nadie: Cartografía sonora

leitner jerez

Duration / Duración: 15?06″

First broadcasting / Primera radiodifusión:

Kunstradio (ORF), August 2013

Remarks / Observaciones:

Produced by Kunstradio-Radiokunst
Executive Producer: Elisabeth Zimmermann
Recordings by: Luc Ferrari, Jessica Trejo, Hernán Risso Patrón, Concha Jerez and José Iges
Percussion: Pilar Subirá.
Martin Leitner, sound engineer.
ORF Funkhaus
Vienna /Wien

Terre di nessuno. Cartografía sonora

Notes / Notas:

“No man’s land” are systems – or spaces – of absence, of denial: no-regulacion, no-presence, no-aesthetic, not owner. In any case, its dark existence seems ensure, by contrast, of a connected, global, interrelated, scrutable, telepresent and communicable world. But they are not so much “across the mirror” of that world but as part of chaos that their effort of organisation leaves behind and surrounding themselves.

The sound substance of the work consists of what is called “sonidos-documento” (“Sounds-document”). Together them specific sounds talk or expands through space, forming a choreography of sound, space-time elements that call the weightlessness from gravity and even the violence of some of the deployed sound sequences.

Perhaps the listener finds a situation of listening which relocates the perception, “no man’s land” central factor: relocation involving a disorientation, fostered by the multiplicity of sources and by the movement of the sound, as well as a relative dissolution of some sequences or sound isolated with help of electronic technology . This fluctuation in listening also helps to create a vagueness in the decoding of these materials, understood as signs.

leitner iges

Las “tierras de nadie” son sistemas –o espacios- de ausencia, de negación: de no-regulación, no-presencia, no-estética, no dueño. En cualquier caso, su oscura existencia parece asegurar, por contraste, la de un brillante mundo cada vez más conexionado, global, interrelacionado, escrutable, telepresente y comunicable. Pero no son tanto “el otro lado del espejo” de ese mundo como la parte de caos que su empeño ordenador deja tras y en torno de sí.

La sustancia sonora de la obra está formada por lo que se denomina “sonidos-documento”. Junto a ellos dialogan o se expanden por el espacio, conformando una coreografía sonora, sonidos puntuales, puntuaciones del espacio-tiempo, elementos que convocan a la ingravidez desde la gravedad e incluso la violencia de algunas de las secuencias sonoras desplegadas.

Quizá el oyente se encuentra con una situación de escucha que deslocaliza la percepción, factor central de las “tierras de nadie”: una deslocalización que implica una desorientación, fomentada por la multiplicidad de las fuentes y por el movimiento del sonido, así como por una relativa disolución de algunas secuencias o sonidos aislados con ayuda de la tecnología electrónica y el montaje. Esa fluctuación en la escucha ayuda a crear además una indefinición en la descodificación de esos materiales, entendidos como signos.