1995 Bazar de Utopías Rotas. Intermedia Installation. Version Madrid


Festival Punto de Encuentro.

Circulo de Bellas Artes.
Madrid.

The sound content of this installation reached the spectator/listener from behind two large black curtains, as in a theatre. The sound system on the left transmitted a mixture of sounds taken from short wave stations and opinions expressed about Utopia. The one located behind the curtain on the right transmitted the voices of commentators who read a selection of material taken from the Charter of Security and Cooperation in Europe, of 1990, mixed or juxtaposed with processed sounds emitted by toys “made in Taiwan” or similar ones.

The visual part of the work was also composed of lines of mirrors that divided the space into two equal parts; on these there appeared texts from the UNO Declaration of Human Rights and others prepared by Amnesty International on infringements of these rights.

On either side of this line was a large table, eight metres long and divided in half. Fifteen transparent glass plates were arranged on the two halves of the table with their corresponding glasses and cutlery. Beside each plate there was also a small EEC flag. On the plates and in the glasses as if they were food and drink were pieces of Barbie-type dolls and shards of glass with illegible writing on them. A globe of the world, split in half and with the same contents, completed the scene.

Finally, twelve modules were scattered around the whole space, each made up of a black chair, whose back bore the label “UNIDAD DE INTERFERENCIA” [Unit of interference] and with a revolving emergency light located beneath it.

Los contenidos sonoros de esta instalación llegaban al espectador/oyente de la misma tras sendos grandes telones negros, a manera de teatro. El equipo de la izquierda difundía una mezcla constituida por sonidos procedentes de emisoras de onda corta y opiniones acerca de la Utopía. El situado tras el telón derecho difundía la voz de locutores que leían una selección de la Carta de Seguridad y Cooperación en Europa de 1990, mezclados o yuxtapuestos con sonidos tratados de juguetes made in Taiwan o similares.

Por lo que correspondía a la parte visual de lo obra, aparte la mencionada anteriormente, ésta estaba integrada par una línea de espejos que dividía el espacio en dos partes iguales; sobre éstos aparecían escritos pertenecientes a la Declaración de Derechos Humanos de la ONU y escritos de Amnistía Internacional sobre infraccciones de dichos derechos.

A un lado y otro de esta línea, se situaba una gran mesa de 8 m. de largo, partida por la mitad. Sobre las dos partes de dicha mesa, se situaban quince platos de cristal transparente con sus correspondientes copas y cubiertos. Además, junto a cada uno de ellos, uno bandera de la CEE. En los platos y en las copas, a manera de comida y bebida, había trozos de muñecas tipo Barbie y cristales con escritos ilegibles. Un globo terráqueo partido por la mitad y con igual contenido completaba la escena.

Por último, doce módulos se esparcían por todo el espacio, cada uno de los cuales estaba constituido por una silla negra del Círculo, en cuyo respaldo aparecía rotulado UNIDAD DE INTERFERENCIA y una luz giratoria de emergencia situada debajo de ella.

Documentation in PDF