1994 Inventario. Intermedia Installation

Centro de Arte La Fábrica.
Abarca de Campos, Palencia.

Making use of the basement, along with the remains of machinery from the part of the building used for the electrical grinding of meal, this work unfolded with visual and auditory elements that interacted with each other in a narrative manner other and with the machine parts. In the audio component of the work a CD set to repeat –which guaranteed endless listening– reproduced the collage of sound made up of names, different acoustic landscapes and the years that shaped Force in, although in this instance the years ranged from 1492 to 1994.

In the visual component of the work, ten milling machine mounts were used, forming with gold plastic letters the title of the work: Inventario. Another intervention used plastic mirrors with illegible writing, takjen from and earlier work. In addition, twelve revolving emergency lights provided the only illumination of the space. And lastly, an intervention was composed of twelve elements like posters, made with mirrors upon which there always appeared, as slides, two types of dialectically related visual images: some taken from news photographs and others from the Desastres de la Guerra [Disasters of War] drawins by Goya, traversed with phrases relating to 1994, as an “international year” of attitudes such as intolerance or xenophobia.

Aprovechando el sótano, con los restos de maquinaria incluidos de la parte de edificio dedicada a la molienda eléctrica de harinas, esta obra se desplegaba con elementos visuales y sonoros que interaccionaban narrativamente entre sí y con aquéllos.

En la parte sonora, un CD en función de repeat –lo que garantizaba su escucha sin fin– reproducía ese conjunto sonoro integrado por nombres, paisajes acústicos diversos y años que conformaba Force in, si bien en este caso la cifra de años iba de 1492 a 1994.

Por lo que correspondía a la parte visual de la obra, se intervenían las diez bases de asentamiento de los motores de molienda, formando con letras de plástico doradas el título de la obra: Inventario. Otra intervención utilizaba espejos de plástico con escritos ilegibles, pertenecientes a una obra anterior. Además, doce luces giratorias de emergencia constituían la única iluminación del espacio. Y finalmente, una última intervención estaba integrada por doce elementos a modo de carteles, realizados con espejos sobre los cuales aparecían siempre, en transparencia, dos tipos de imágenes visuales dialécticamente relacionadas: unas extraídas de fotografías de prensa y otras de los Desastres de la Guerra de Goya, atravesadas con frases relativas a 1994 como año internacional de actitudes como la intolerancia o la xenofobia.