1997 Polyphemus’ Eye. Intermedia Installation

Hauptplatz Linz
Ars Electronica Festival 1997

In the installation Polyphemus’ eye, produced inside two containers in the main square of the city of Linz, the spectators were the objects of the work. They were scrutinised by the security cameras which swept space 1. Behind a closed door could be heard the work’s first processed sound source: pieces of the work’s explanatory text were heard in English, German, and Spanish, interposed by other texts and mixed with various sounds. What occurred in front of this door was continuously picked up by a security camera. Anyone who put her ear to the door was caught by the lens of a camera. And if this person looked through the peephole of the door, what he saw on the monitor within was his act of voyeurism captured by the camera.

One of the cameras which continuously picked up what was happening in space 1 sent images to the Internet, so that this telematic surveillance would be effective at all times.

A video tape was made with shots by various security staff and teams working in different European cities. This video tape could be seen on a large video screen, interposed from time to time by images from one of the security cameras in space 1 of the work, which was filming the spectators. Behind the screen could be heard the content of the installation’s second sound source produced from the opinions of many people of different nationalities concerning electronic surveillance.

Finally, in space 2, those present could have access to what the cameras were seeing in space 1. In that space they acted as watchers. They could direct the movement and focus of some of these cameras by remote-control. But they could also see those who were acting as voyeur at the door with the peephole.

En la instalación Polyphemus’ eye, realizada en el interior de dos containers en la plaza central de la ciudad de Linz, los objetos de la obra eran los espectadores. Ellos eran escrutados mediante cámaras de seguridad que barrían el espacio 1 donde ésta se desarrollaba. Detrás de una puerta cerrada se podía escuchar la primera fuente de sonido organizado de la obra: se oían en inglés, alemán y castellano fragmentos del texto explicativo de la obra intervenido por otros textos y mezclado con diversos sonidos. Lo que ocurría delante de esa puerta era captado permanentemente por una cámara de seguridad. Quien acercaba su oído a dicha puerta estaba ante el objetivo de una cámara. Y si esa persona miraba a través de la mirilla de la puerta, lo que veía en un monitor situado en el interior era su propia acción de voyeur recogida por la cámara.

Una de las cámaras que captaban permanentemente lo que sucedía en el espacio 1 enviaba imágenes a Internet, de tal modo que se hacía efectiva en todo momento esa vigilancia telemática.

Se elaboró una cinta de vídeo con tomas de diversos equipos y personal de seguridad actuando en distintas ciudades europeas. Dicha cinta de vídeo podía verse en una gran pantalla, intervenida de tiempo en tiempo por las imágenes provenientes de una de las cámaras de seguridad del espacio 1 de la obra, que grababa a los espectadores. Detrás de la pantalla podía oírse el contenido de la segunda fuente sonora de la instalación realizada a partir de las opiniones que sobre la vigilancia electrónica tenían un gran número de personas de nacionalidades distintas.

Por último, en el espacio 2, los asistentes podían tener acceso a lo que las cámaras veían en el espacio 1. En ese espacio actuaban como vigilantes. Ellos podían teledirigir el movimiento y el enfoque de algunas de esas cámaras. Pero también podían ver a quienes hacían de voyeur delante de la puerta con la mirilla.

Polyphemus' Eye-esquema