2012 Tierras de Nadie. Cartografía Sonora. Multichannel Sound Installation

Espacio de Experimentación Sonora.
MUAC (Museo Universitario de Arte Contemporáneo)
México DF

“No man’s lands” are systems – or spaces – of absence or negation: a lack of regulations, presences, aesthetics, or owners. In any case, their shadowy existence seems to guarantee – by contrast – that of a brilliant world, one that is ever more connected, global, interrelated, observable, televised and communicable. However, they are not so much the “through the looking-glass” version of this world as the chaos that its ordering determination leaves behind and around it.
The sonorous material of this work is formed by what are known as “document-sounds”. Brief sounds dialogue with these or expand through the space, forming a sound choreography, punctuations in space and time, elements that summon weightlessness from out of the gravity and even violence of some of the sound sequences that unfold.
Listeners may find themselves facing an experience of hearing that disrupts perception, a central factor in the “no man’s lands”: a disruption that implies a disorientation, encouraged by the panoply of sources and by the movement of the sound, as well as by a relative dissolution of some sequences or isolated sounds, helped by electronics and montage. This fluctuation in hearing also helps to create a certain lack of definition in decoding these materials, when understood as signs.

En 2002 Concha Jerez y José Iges realizaban en Madrid, bajo el título Terre di nessuno (Tierras de nadie), una compleja instalación InterMedia interactiva desde la que han surgido otras instalaciones posteriores, todas ellas empleando recursos audiovisuales e informáticos, así como pequeñas interferencias radiofónicas.
El reto de crear una nueva obra para este espacio-instrumento que es el EES, les ha llevado a construir a partir, no ya de aquellos materiales, sino de las nociones mismas, que son a su juicio ahora más vigentes que entonces.
Decía el teórico y productor radiofónico Pinotto Fava a comienzos de los 90 que “en el mundo en que vivimos, las únicas tierras posibles son las tierras de nadie”. Si esas terre di nessuno son espacios desregulados o con regulación cambiante, lugares para la desorientación, no hay duda de que la crisis actual -no sólo económica- favorece su expansión.
Proponemos una inmersión acústica en algunas Tierras de nadie. Las grabaciones son acciones sonoras, micro en mano, hechas en multitud de lugares, sin que pretendan representar aquí a ninguno en concreto.
Muchos y ninguno en particular son también los invitados a este viaje por paisajes deconstruidos, siguiendo a un “pulcinella”que viene de la Commedia dell’Arte al gran teatro del mundo, cuyas sombras sonoras nos rodean aquí. Él es la soledad del corredor de fondo, la del artista funámbulo con el que se identifican también los autores deseando que el viaje no sea a ninguna parte.