2003 Noticias en Tierra de Nadie

First broadcasting / Primera radiodifusión: Radio Círculo, Madrid. Oct. 2003.

Performers / Intérpretes:

Diana Lara, Miguel Ondarreta, locutores / speakers

Remarks / Observaciones:

Produced by MAD 03, with the collaboration of Círculo de Bellas Artes of Madrid.
Producción del Festival MAD 03, con la colaboración del Círculo de Bellas Artes de Madrid

Realized by / Realización : José Iges (Museo Inmaterial Studio)

Noticias en Tierra de Nadie 1
Noticias en Tierra de Nadie 2
Noticias en Tierra de Nadie 3
Noticias en Tierra de Nadie 4
Noticias en Tierra de Nadie 5

Notes / Notas:

The work took place as a series of “interference mini-spaces” (thus called) ranging between 2 and 3 minutes in length that, always featuring different news items and for a space of three weeks, were daily broadcasted at the same time in Radio Círculo (belonging to the Círculo de Bellas Artes de Madrid), in particular after their morning cultural news service. The actual news items were almost entirely fictitious, and dealt with burning issues related to politics, economics and modern society, both national and international. Some of those news items ?the most unbelievable ones- were, by the way, real which contributed to spread a certain shadow of doubt over the remaining ones, since listeners could from then on enter a critical ?reflexive, stranged- frame of mind in relation to every piece of news they subsequently read or listened to. Between each of the two news items a short musical section in which fragments of various national anthems were mixed, partially modified by electronic means but, in any case, recognizable, could be heard.

La obra se desarrollaba en una serie de mini-espacios de interferencia (así llamados) de entre 2 y 3 minutos de duración que, siempre con diferentes noticias y durante tres semanas, se ofrecían a la misma hora en Radio Círculo (del Círculo de Bellas Artes de Madrid), en concreto tras su informativo cultural de la mañana. Las noticias en cuestión eran casi todas inventadas, y tocaban temas candentes de la política, la economía y la sociedad actual, tanto española como internacional. Algunas de esas noticias -las más inverosímiles- eran, por cierto, verdaderas, lo que contribuía a extender una cierta sombra de sospecha sobre el conjunto, pues el oyente a partir de ahí podía abrirse a una situación crítica -reflexiva, extrañada- hacia toda noticia que posteriormente pudiese leer u oir. Entre cada dos noticias sonaba una breve ráfaga musical en la que se mezclaban fragmentos de himnos nacionales diversos, parcialmente transformados electrónicamente pero en todo caso reconocibles.